در انتظار طلوع درس 10 کلاس سوم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

در انتظار طلوع درس 10 کلاس سوم


درانتظار طلوع             درس 10    کلاس سوم

 

1-    وظایف ارادتمندان به عترت و اهل بیت در زندگی روزانه بعد از نماز چیست؟

 

عقیده به « موعود » و « منجی » در اسلام و به خصوص در تشيع، اعتقادی عميق و استوار است. اين عقيده در ميان ارادتمندان به عترت و اهل بيت چنان ريشه دارد كه آثار و جلوه های آن در زندگی روزانه شان مشاهده می شود. (از بامداد تا شامگاه، بعد از هر نماز، ياد امام عصر ،دعا برای سلامتی آن عزيز و درخواست تعجيل درظهورشان، برنام های دائمی و پيوسته است. )در اين درس، می خواهيم دو مسئله را بررسی كنيم و به آن ها پاسخ دهيم:

 

1-    آيا اعتقاد به «موعود » و « منجی » اختصاص به مسلمانان دارد؟

 

2 اين اعتقاد چگونه زندگی انسان ها را تحت تأثير قرار می دهد؟

 

آیات

     وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًايَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا              نور 55

 

     كخداوند به  كساني  از شما كه  ايمان  آورده  و كارهاي  شايسته  انجام  داده اند،وعده  داده  است  كه  حتما آنان  را در زمين  جانشين  قرار دهد، همان  گونه  كه كساني  پيش  از ايشان  را جانشين  كرد، و قطعا ديني  را كه  خداوند براي آنان  پسنديده  است ، براي  آنان  استقرار و اقتدار بخشد و از پي  ترسشان امنيّت  را جايگزين  كند، تا تنها مرا بپرستند و چيزي  را شريك  من  نكنند،

     وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِـفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَـجْـعَـلَهُـمْ أَئِـمَّـةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ‏             قصص5

   

     و ما اراده كرده‏ايم كه بر كسانى كه در زمين به ضعف و زبونى كشيده شدند، منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثين روى زمين قرار دهيم.

 

     اوَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ      انبیا 105

 

     و همانا در كتاب  آسماني  زبور كه  بعد از ذكر، تورات ، نازل  شده نوشتيم  كه  قطعا بندگان  صالح  من  وارث  زمين  خواهند شد.

 

     هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ           توبه 33

 

     او كسى است كه پيامبر خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد، تا آن را بر همه‏ى دين‏ها پيروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.

 

 

نيبه کمک توضيحات زير، ترجمه را تکميل کنيد.

 

نُريدُ:                 می خواهيم

اَنۡ نَمُنَّ:               که منّت نهيم

اُسۡتُضۡعِفوا:           ناتوانشان کردند

 نَجۡعَلَ:                  قرار دهيم

ذِکر:                     در اينجا کتاب تورات

 لِيُظۡهِرَه و:             تا چيره گرداند آن را

کَرِهَ:                    نخواهد، اکراه داشته باشد

 يَرِثُها:                  آن را به ارث بَرَد

ّت  را جايگزين  كند، تا تنها مرا بپرستند و چيزي  را شريك  من  نكنند،

 آيندۀ تاريخ

 

2-    تاریخ زندگی انسانها صحنه ی مبارزه ی چه عواملی است ؟ توضیح دهید؟

 

(تاريخ زندگى انسان ها صحنهٔ مبارزهٔ دائمى حق و باطل بوده است. در جبههٔ حق، خداپرستانی حضور دارند که در راه عدالت، انسان دوستى، آزادگى، فضايل اخلاقى و دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان تلاش کرده اند و صفحات تاريخ را با جهاد و ايثارِ خود زيبايى و شکوه بخشيده اند. در جبههٔ باطل، خودخواهان و خودپرستانى حضور دارند که شرک و کفر و ستمگرى پيشه ساخته و براى رسيدن به خواسته هاى خود، به بهره کشى از انسان ها و دامن زدن به فساد و بى بند و بارى پرداخته اند.)

نتيجهٔ نهايى اين مبارزه چيست و پيروزى از آنِ کدام جبهه خواهد بود؟ جبههٔ حق يا جبههٔ باطل؟

 

3-    نتيجهٔ نهايى مبارزه حق و باطل چيست و پيروزى از آنِ کدام جبهه خواهد بود؟ جبههٔ حق يا جبههٔ باطل؟

4-    آیا می توان گفت که آینده تاریخ انسان به چه سرنوشتی خواهد انجامید؟ چگونه؟

 

(پاسخ به اين سؤال با بينش انسان دربارهٔ جهان ارتباط دارد. آنان که از شناخت آفرينندهٔ جهان درمانده اند و اداره کننده اى مدبر و حکيم براى آن نمى شناسند، نمى توانند آينده اى روشن براى تاريخ انسان تصور کنند.

امّا خداپرستان که معتقدند يکى از نام هاى خداوند حق است و اوست که با حکمت خود، جهان را اداره مى کند، براساس وعدهٔ الهى، باور دارند که آيندهٔ نهايى جهان از آنِ حق خواهد بود و باطل، شکست خورده و مغلوب، صحنه را ترک خواهد کرد و حق طلبان جهان را اداره خواهند کرد و مردم يک زندگی خوب و رو به کمالی خواهند داشت.)

 

5-    عقیده ی خداپرستان در مورد آینده تاریخ چیست؟

 

(امّا خداپرستان که معتقدند يکى از نام هاى خداوند حق است و اوست که با حکمت خود، جهان را اداره مى کند، براساس وعدهٔ الهى، باور دارند که آيندهٔ نهايى جهان از آنِ حق خواهد بود و باطل، شکست خورده و مغلوب، صحنه را ترک خواهد کرد و حق طلبان جهان را اداره خواهند کرد و مردم يک زندگی خوب و رو به کمالی خواهند داشت.)

 

پیام آیات

 

در آيات ابتدای درس بينديشيد و ببينيد که چه آينده ای برای تاريخ انسان پيش بينى شده است؟

                               

دین حق بر همه ی ادیان باطل غلبه می کند                                                                      توبه    33

 

این آیه دیدگاه اسلام را در باره آینده تاریخ بیان می کند و اینکه در نهایت پیشوایی و رهبری از آن مستضعفان جهان خواهد بود و خواست و وعده الهی پیروزی حق بر باطل می باشد.               قصص      5

 

سنت الهی آن است که بندگان صالح حاکم و وارث جهان باشند آینده از آن صالحان است.                                 انبیا         105

 

موعود و منجى در اديان

 

6-    پيامبران الهى، براى تحقق وعده هاى الهى، ازچه طرح خاصى براى پايان تاريخ سخن گفته اند؟ ( عقیده اصلی پیامبران الهی در مورد پایان تاریخ چیست؟)

 

(پيامبران الهى، براى تحقق وعده هاى الهى، از طرح خاصى براى پايان تاريخ سخن گفته اند. آنان مى گويند که در پايان تاريخ، درحالى که شرايط کاملاً آماده شده است، يک ولىّ الهى ظهور مى کند و حکومت جهانى و عادلانه اى تشکيل مى دهد که فقط براساس دين خدا اداره مى شود.

اين عقيدهٔ اصلى پيامبران الهى است) اما تعليمات هر پيامبرى، جز پيامبر اسلام پس از وى دستخوش دگرگونى شد. از جملهٔ اين دگرگونى ها،

 

7-    عقیده پیروان ادیان الهی در مورد ظهور موعود چیست؟

 

اعتقاد خاصى بود که (پيروان هر پيامبرى دربارهٔ ظهور موعود پيدا کردند. با وجود اين اعتقادات مختلف، همه در اصلِ الهى بودن پايان تاريخ و ظهور ولىّ خدا براى برقرارى حکومت جهانى اتفاق نظر دارند.)

 

برای مطالعه   (اعتقاد یهودیان و مسیحیان)

يهوديان معتقدند که هنوز « مسیح »ومنجى نيامده است، روزى مسيح خواهد آمد و دين حضرت موسى را در جهان گسترش خواهد داد و عدالت را برقرار خواهد کرد.

مسيحيان بر اين باورند که حضرت عيسى همان منجى و موعود آخرالزمان است. آنان دراين باره عقيدهٔ يکى از ياران حضرت عيسى به نام پولس را پذيرفته اند که مى گويد منجى نهايى جهان حضرت عيسى است. او معتقد بود که حضرت عيسى در شبى که مأموران حاکم به مخفيگاهش حمله کردند، دستگير شد؛ روز بعد او را به صليب کشيدند و کشتند امّا سه روز پس از مرگ، بر صليب زنده شد و به آسمان رفت. او دوباره ظهور مى کند و انسان ها را نجات مى دهد

برای مطالعه     ( اعتقاد زرتشتی و پیروان پیامبران)

در آيين زرتشتى، اعتقاد به سُوشيانت که به معناى منجى و رهاننده است، اعتقاد رايجى است و در تمام متون زرتشتى به ظهور اين موعود بشارت داده شده است

اعتقاد به منجى در بين پيروان پيامبران، فرصت ارزشمندى براى همکارى ميان آن ها و تلاش براى تحقق آرمان هاى بزرگ همهٔ پيامبران الهى، مانند معنويت، خداپرستى، عدالت، اخلاق و نفى حاکميت کفر و ستم بر جهان است. اين همکارى سبب نزديکى و همدلى حق طلبان و مانع توطئه هاى ستمگران مى شود.

 

موعود در اسلام

 

8-    عقیده شیعه در باره منجی آخرالزمان چیست؟

 

(ما مسلمانان بر اين عقيده ايم که در آخر الزمان منجى بزرگ انسان ها حضرت مهدی از نسل پيامبر اکرم ظهور خواهد کرد و حکومت واحد و عادلانهٔ جهانى را تشکيل خواهد داد.

ما معتقديم که بنابر سخنان صريح پيامبر اکرم و ائمهٔ اطهار ، موعود و منجى انسان ها، دوازدهمين امام و فرزند امام حسن عسکرى است. او هم نام پيامبر و « مهدی » يکی از لقب های اوست. ايشان آخرين ذخيرهٔ الهى است، و با توجه خاص خداوند به حيات خود ادامه مى دهد تا اين که به اذن خداوند ظهور مى کند و حکومت جهانى اسلام را تشکيل مى دهد.)

 

8 - نظر اهل سنت در باره منجی آخر الزمان چیست؟

 

در کتاب های حديث اهل سنت تأکيد شده که حضرت « مهدی » از نسل پيامبر اکرم (ص) و حضرت فاطمه (ع)است، امّا هنوز به دنيا نيامده است.

 

9-    زنده بودن امام زمان (عج)، مشخص بودن پدر و مادر آن حضرت و حضور ايشان در جامعه چه فوايد ی داشته است:؟

 

اوّل اين که هر ماجراجوى فريب کارى که بخواهد خود را مهدى موعود معرفى کند، به زودى شناخته مى شود و مردم هوشيار فريب او را نمى خورند.

دوم اين که پيروان آن حضرت، امام خود را حاضر و ناظر بر خود مى يابند و مى دانند که ايشان از حال مسلمانان آگاه اند و از فداکارى ها و مجاهدت مؤمنان اطلاع دارند.

 سوم اين که هرگاه آنان احساس کنند، می توانند با امام حاضر و ناظر خود سخن بگويند،خواسته های خود را با ايشان درميان گذارند و براى به دست آوردن رضايت ايشان، با اميد و نشاط و پويايى تلاش کنند.

چهارم اين که جامعه به صورت هاى گوناگون از هدايت هاى امام و از ولايت معنوى ايشان برخوردار مى گردد.

 

انتظار موعود

 

10 – اصل انتظار ناشی از چه عواملی است؟ ( چه عواملی ، اصل انتظار را در دلها زنده کرده است؟)

 

(نگاه مثبت دين به آيندهٔ تاريخ و اعتقاد به حضرت مهدى(عج)، )اصلى به نام « انتظار » را در دل ها زنده کرده است.

 

11- انسان منتظِر، به معنای خاص کلمه،چه کسی است ؟

 

(انسان منتظِر، به معنای خاص کلمه، کسی است که هدف وآرمان خود را می شناسد و يقين داردکه روزی اين هدف در جهان محقق می شود. از اين رو همواره برای رسيدن جامعه به چنين هدفی تلاش می کند تا جامعه، هر چند يک قدم، به آن هدف نزديک تر شود. و از آنجا که به خدا و جهان آخرت ايماندارد، می داند که پاداش اين تلاش خود را خواهد گرفت.)

 

12 – جامعه منتظر چه ویژگیهایی دارد با مثال توضیح دهید؟

 

جامعۀ منتظِر به واقعيتهاى ناهنجار موجود  «نه » مى گويد و به اميد فرداى درخشان تلاش مى کند.

جامعهٔ منتظر، حکومت های غيرالهی و طاغوتی را نمی پذيرد و در مقابل آن ها مى ايستد و مقاومت مى کند.جامعهٔ منتظر مى کوشد در جهت همان نوع از جامع هاى که انتظارش را مى کشد حرکت کند؛ براى مثال،اگر در انتظارِ عدالت جهانى است، در حد توان آن را تمرين مى کند و براى تحقق آن پيش مى رود؛ به گونه اى که جوامع ديگر با مشاهدهٔ جامعهٔ منتظِر، مشتاق آن جامعه و آرما نهاى آن شوند.

همان طور که برخی از جامعه شناسان گفته اند، پويايى جامعهٔ شيعه در طول تاريخ، به دو عامل وابسته بوده است:

 

13- به اعتقاد جامعه شناسان پویایی جامعه شیعه در طول تاریخ به چه عواملی بستگی دارد؟

 

الف - گذشتهٔ سرخ - اعتقاد به عاشورا و آمادگى براى ايثار و شهادت در راه عدالت خواهى، آرمانگرايى و حقيقت جويى.

ب - آيندهٔ سبز- باور به مهدويت و نپذيرفتن حکومت هاى طاغوتى و تلاش براى گسترش عدالت و انسانيت در سراسر جهان.

 

مسئوليت هاى منتظر

 

اکنون جا دارد که ببينيم در دورهٔ غيبت چه مسئوليت هايى برعهدهٔ منتظران قرار دارد. در اين جا به مهم ترين اين مسئوليت ها اشاره مى کنيم.

 

14- مسئوليت هاى منتظررا نام ببرید؟

 

 1- تقویت معرفت ، ایمان و محبت به امام

2- پیروی از امام عصر (عج)

3- ایجاد آمادگی در خود و جامعه

4- دعا برای ظهور امام

 

15-از مسئولیتهای منتظر « تقويت معرفت، ايمان و محبّت به امام » را توضیح دهید؟

 

افزايش معرفت به امام عصر(عج) و تقويت محبّتى که به دنبال آن مى آيد، وظيفهٔ هر مسلمانى است. پيامبر اکرم در سخنانى ضمن معرفى همهٔامامان، دربارهٔ امام عصر مى فرمايد:

«هرکس که دوست دارد خدا را در حال ايمان کامل و مسلمانى مورد رضايت او ملاقات کند، ولايت و محبّت امام عصر را بپذيرد. »

عصر غيبت، عصر دودلى ها و شک و ترديدهاست. در اين دوره، فتنه هاى گوناگون و انديشه هاى رنگارنگ پيدا مى شوند و بى ايمانى را تبليغ مى کنند. مؤمن حقيقى، به خود ترديد راه نمى دهد و با يقين، براى فرداى روشن آماده مى شود. پيامبر اکرم به حضرت على فرمود:

« بزر گترين مردمان در ايمان و يقين، کسانى هستند که در روزگاران آينده زندگى مى کنند، پيامبرشان را نديده اند، امام آن ها در غيبت است و فقط به سبب خواندن قرآن کريم و احاديث معصومين (وتفکر در آن ها) ايمان مى آورند.

پيامبر اکرم به حضرت على فرمود:

 

16- پیامبر اکرم (ص) به علی (ع) در باره بزرگترین مردمان در ایمان و یقین در زمان غیبت چه می فرماید؟

 

« بزر گترين مردمان در ايمان و يقين، کسانى هستند که در روزگاران آينده زندگى مى کنند، پيامبرشان را نديده اند، امام آن ها در غيبت است و فقط به سبب خواندن قرآن کريم و احاديث معصومين (وتفکر در آن ها) ايمان مى آورند.

 

17- از مسئلیتهای منتظران « پيروى از امام عصر » را توضیح دهید؟

 

 منتظر حقيقى تلاش مى کند در عصر غيبت هم پيرو امام خود باشد و از ايشان تبعيت کند. پيروی از امام عصر پيروی از دستور آن حضرت مبنی بر مراجعه به عالمان دين و تبعيت از آن هاست. رسول خدا  (ص) مى فرمايد:«خوشا به حال کسی که به حضور «قائم »برسد، درحالى که پيش از قيام او نيز پيرو او باشد.»

 

18- از مسئولیتهای منتظران « ايجاد آمادگى در خود و جامعه» را توضیح دهید؟

 

منتظر، عصر غيبت را عصر آماده باش براى يارى امام تلقى مى کند. او هر لحظه منتظر است نداى امام در جهان طنين انداز شود و مردم رابراى پيوستن به حق فراخواند.

آنان که در زندگى خود با باطل مبارزه نکرده اند و با مستکبران مقابله ننموده اند، در روز ظهور، به علت عدم آمادگى، مانند قوم موسى به حضرت مهدى(عج) خواهند گفت«تو و پروردگارت  برويد و بجنگيد، ما اين جا مى نشينيم»

 

19- چرا ایجاد آمادگى برای ظهورامام عصر باید در همه  ابعاد گوناگون علمى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى باشد؟

 

البته اين آمادگى ابعاد گوناگون علمى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى دارد و منحصر به يک تخصص نمى شود. زيرا امام زمان (عج) يارانى توانمند در همهٔ ابعاد مى خواهد؛ يارانى که بتوانند مسئوليت هاى بزرگ عصر ظهور را بر دوش گيرند.

 

20 - امام صادق در توصيف ياران امام عصر (عج)چه می فرمايد:

 

«ياران مَهدی (عج) مردمانی مقاوم، سرشار از يقين به خدا و استوارتراز صخره ها هستند؛ اگر به کوه ها روی آورند، آن ها را متلاشی می کنند.»

 

21- امام علی دربارهٔ کسانی که با امام پيمان می بندند و بيعت می کنند، چه می فرمايد؟

 

22-موردهایی از ویژگیهای یاران راستین امام عصر (عج) براساس فرمایش علی(ع) را بنویسید؟

 

(امام با اين شرط با آنان بيعت می کند که 1-در امانت خيانت نکنند،2- پاک دامن باشند، 3-اهل دشنام و کلمات زشت نباشند، 4-به ظلم و ستم خون ريزی نکنند، 5-به خانه ای هجوم نبرند، 6-کسی را به ناحق آزار ندهند،7- ساده زيست باشند و 8-برمَرکب های گران قيمت سوار نشوند، 9-لباس های فاخر نپوشند، 10-به حقوق مردم تجاوز نکنند،11- به يتيمان ستم نکنند، 12-دنبال شهوت رانی نباشند،13- شراب ننوشند، 14-به پيمان خود عمل کنند،15-ثروت و مال را احتکار نکنند…..و درراه خدا به شايستگی جهاد نمايند.)

 

23- چه کسانی می توانند در هنگام ظهور سرشار از يقين و استوارتر از صخره ها باشند؟ چه کسانی می توانند در هنگام بيعت با امام، اهل جهاد و پيکار باشند، پاک دامنی پيشه کنند و اهل زشتی وزشت کاری نباشند؟

 

کسانی که قبل از ظهور آن حضرت، تمرين کرده و در صحنهٔ فعاليت های اجتماعی و نبرد دائمی حق و باطل، در جبههٔ حق حضوری فعال داشته باشند و ايستادگی و مقاومت در مقابل شياطين درون و برون، ويژگی هايی چون شجاعت، عزت نفس، بلندهمتی و پاک دامنی را در خود پرورانده باشند.

 

24- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور هستند می توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند؟

 

خیرکسی که در عصر غيبت تنها با گريه و دعا سر کند و در صحنهٔ نبرد حق طلبان عليه مستکبران حضور نداشته باشد، چنين کسی شجاعت و از جان گذشتگی لازم را به دست نخواهد آورد و در نبرد سهمگين سپاِه امام عليه ستمکاران جهان، صحنه را ترک خواهد کرد.

 

25- ویژگی یاران امام زمان (عج) چیست؟

 

ياران امام، پيشتازان تحول جهانی و سازندگان تمدن متعالی اسلامی اند.

 

26- هسته مرکزی یاران امام زمان (عج) را توضیح دهید؟

 

هستهٔ مرکزی اين ياران، سيصد و سيزده نفر، به تعداد ياران پيامبر اکرم در جنگ بَدْر هستند که بنا به فرمودهٔ امام باقر پنجاه نفر از آنان از زنان اند. همچنين، در احاديث آمده که بيشتر ياران امام را جوانان تشکيل می دهند. با ايجاد آمادگی در خود، بکوشيم که از ياران نزديک امام عصر باشيم.

 

27- از مسئولیتهای منتظر « دعا براى ظهور امام »را توضیح دهید؟

 

در انتظار ظهور بودن، خود از برترين اعمال عصر غيبت است.

زيرا فرج و گشايش واقعى براى دينداران با ظهور آن حضرت حاصل مى شود. امير مؤمنان مى فرمايد:

منتظر فرج الهى باشيد و از لطف الهى مأيوس نشويد و بدانيد که محبوب ترين کارها نزد خداوند، انتظار فرج است.

لازمهٔ اين انتظار، دعا براى ظهور امام عصر است. بر اين اساس، خواست خود را اين گونه به درگاه خداوند عرضه مى داريم:

«خدايا! از تو آن دولت با کرامتى را طلب مى کنيم که با آن، اسلام و اهلش را عزيز می گردانى و نفاق و اهلش را خوار می سازى. ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به طاعت خود و رهبران به سوى راهت قرار ده و کرامت دنيا و آخرت را از برکت آن بر ما ارزانى دار.»

امير مؤمنان مى فرمايد:

 

28- از نظر علی (ع) محبوترین کارها نزد خداوند در باره امام زمان (عج) چیست؟

 

منتظر فرج الهى باشيد و از لطف الهى مأيوس نشويد و بدانيد که محبوب ترين کارها نزد خداوند، انتظار فرج است.

 

29-لازمه انتظار چیست؟

 

لازمهٔ اين انتظار، دعا براى ظهور امام عصر است

 

30-  از ديدگاه قرآن کريم، آيندهٔ تاريخ از آنِ چه کسانى است؟

 

حکومت جهانی به مومنان صالح می رسد که در راه عدالت، انسان دوستی ، آزادگی ، فضایل اخلاقی و دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان تلاش کرده اند و صفحات تاریخ را با جهاد و ایثار خود زیبایی و شکوه بخشیده اند  وباور دارند که مستضعفان وارث زمین خواهند بود.

 

31-  معتقد بودن به انتظار، چه تأثيرهايى بر شخصيت فرد منتظر دارد؟

 

چون انتظار امام زمان(عج) از رویاشتیاق و مهر و محبت است در شخص منتظر آثاری دارد از جمله:

1- برای جلب رضایت امام تلاش می کند

2-امام را الگو قرار می دهد و می گوشد تا خصلتهای مورد توجه ایشان را در خود به وجود آورد.

2-    شخص را فعال و با نشاط می کند و امید به آینده ای زیبا را در او افزایش می دهد.

 

32- اين جمله را تحليل کنيد«. منتظران مصلح، خود بايد صالح باشند » :

 

کسانی که بینش انزوا طلبانه را نسبت به یاران امام در عصر غیبت داشته باشند انتظار آنها نیز انتظار غیر فعال یا منفی است این گونه افراد انتظار را بیشتر در دعا ، گریه و زاری و اموری از این قبیل می بینند اما کسانی که می کوشند خود را آماده ی همان کارهایی کنند که امام از آنها خواهد خواست «انتظار مثبت» دارند ، یعنی آدمهای فعالی هستند که در جهت تحقق خواسته های امام خود تلاش می کنند آنان می کو شند جبهه ای از حق تشکیل دهند و همواره بر تعداد یاران خود بیفزایند و در عین فعالیت سازنده و مثبت با اشک شوق و دعا و ندبه ، ظهور امام زمان (عج) را طلب می کنند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال سوم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
زمان : 14:0


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.